menu

De Site / Algemeen / Het nieuwe design

zoeken in:
Klopt, goed punt, dat is een bug inderdaad

Mmm, in dat ene geval is het inderdaad interessant, en misschien ook nog wel in een ander geval, maar over het algemeen ziet het er gewoon niet uit, sorry.

Zou het ook mogelijk zijn om de schrijversnamen anders weer te geven? Zeg maar Dickens, Charles? Nu worden boeken namelijk op de voornaam van auteurs gesorteerd en het lijkt me netter om dit op achternaam te doen...

Nee dat ziet er fijn uit. Dan kunnen we net zo goed de lidwoorden ook gewoon zo laten staan. Om het even compleet te maken.

Dimara schreef:
Nee dat ziet er fijn uit. Dan kunnen we net zo goed de lidwoorden ook gewoon zo laten staan. Om het even compleet te maken.

Maar het is ook geen gezicht dat Charles Dickens in de lijst boven Jane Austen staat. (ter verduidelijking: zie mijn lijst met boeken in mijn profiel).

Eerst maar even kijken wat we nou doen met de lidwoorden en volgorde naam auteur / naam boek, we zouden ook

Titel van het Boek, Het - Naam van de Auteur

of

Titel van het Boek, Het (Naam van de Auteur)

kunnen doen

Jordy schreef:
Eerst maar even kijken wat we nou doen met de lidwoorden en volgorde naam auteur / naam boek, we zouden ook

of

kunnen doen

Ik vind de tweede optie die je hier noemt verreweg de mooiste oplossing!

Dan nog liever: achternaam auteur, voornaam - titel met de lidwoorden ervoor.
Het is logischer om op auteur dan op titel te sorteren vind ik.

Misschien is het inderdaad logischer om op auteur te sorteren om zo ook met MusicMeter gelijk te lopen (waar je ook artiest - album ziet), maar toch vind ik het net als aegron de tweede oplossing die Jordy gaf het mooiste. => Titel van het Boek, Het (Naam van de Auteur).

Ik vind het misschien ook mooier om het lidwoord ervóór te zetten. De auteur zal er toch over na gedacht te hebben om het lidwoord er voor te zetten? Tolkien (bijvoorbeeld) heeft het toch The Hobbit genoemd, en niet Hobbit?
Ik weet verder niet of het te doen is om alles terug te zetten, maar als het kan, zou ik het wel een mooie verbetering vinden.

Het lidwoord wordt er nu volgens mij achter gezet zodat de lijsten in alfabetische volgorde komen te staan, anders staat The Hobbit tussen allerlei andere boeken die beginnen met The. Wanneer het lidwoord achteraan staat, staat hij onder de H wat ik wel logischer vind.
Wanneer de titel van het boek dus vooraan staat, lijkt het mij wel zo handig om het lidwoord achteraan te zetten. Hetzelfde geld voor de schrijvers, wanneer de auteur vooraan staat, vind ik het logischer dat de achternaam vooraan staat, zodat lijsten op achternaam gesorteerd worden en niet op voornaam.

Mij maakt het verder niet zoveel uit of eerst het boek of eerst de auteur wordt genoemd, maar ik vind het wel handig als er met bovenstaande rekening wordt gehouden.

Jordy schreef:

of

kunnen doen

Ik zou het laatste erg mooi vinden. Vraag is dan wel: wat doe je met het jaartal. Ik zou denk ik opteren voor

Titel van het Boek, Het (Naam van de Auteur, Jaartal)

Koekebakker schreef:
(quote)

Ik zou het laatste erg mooi vinden. Vraag is dan wel: wat doe je met het jaartal. Ik zou denk ik opteren voor

Mee eens, maar dan zou ik wel het jaartal schuingedrukt weergeven, dus:

Veel beter!

Kunnen we het niet gewoon laten zoals het nu is?

Ik snap trouwens niet dat (bijna) iedereen op titel wilt sorteren. Op auteur is toch veel logischer en handiger?

Dimara schreef:
Kunnen we het niet gewoon laten zoals het nu is?

Ik snap trouwens niet dat (bijna) iedereen op titel wilt sorteren. Op auteur is toch veel logischer en handiger?

Het gaat om de boeken, niet om de auteur. Je stemt toch niet op een auteur, dus sorteer je ook niet op de auteur.

psyche (crew)
Het gaat inderdaad om de boeken van een auteur. Maar als je de titel niet helemaal precies weet, kun je ook bij een auteur zoeken, toch? In een bibliotheek worden de boeken toch ook op auteur gesorteerd en niet op de titels, tenminste, bij die van mij is dat zo.

Ja maar het gaat over sorteren (wat ik overigens niet helemaal snap, waar word er dan gesorteerd?). En bij sorteren is het toch handiger als het op auteur wordt gesorteerd dan op titel, dan heb je tenminste alle titels van één auteur bij elkaar staan.

Maar goed, als iemand mij uitlegt waar er gesorteerd wordt, dan snap ik het misschien beter

psyche schreef:
Het gaat inderdaad om de boeken van een auteur. Maar als je de titel niet helemaal precies weet, kun je ook bij een auteur zoeken, toch? In een bibliotheek worden de boeken toch ook op auteur gesorteerd en niet op de titels, tenminste, bij die van mij is dat zo.

Ja precies, overal wordt op auteur gesorteerd, dus waarom het hier op titel moet snap ik ook niet helemaal

psyche (crew)
Dimara schreef:
Ja maar het gaat over sorteren (wat ik overigens niet helemaal snap, waar word er dan gesorteerd?). En bij sorteren is het toch handiger als het op auteur wordt gesorteerd dan op titel, dan heb je tenminste alle titels van één auteur bij elkaar staan.

Maar goed, als iemand mij uitlegt waar er gesorteerd wordt, dan snap ik het misschien beter

Volgens mij wordt gewoon bedoeld: titels alfabetische volgorde.
Dat kan ook met de auteurs, en daar achter zoals jij voorstelde, de titels.

Kan inderdaad, maar dat is niet wat ik bedoel - en volgens mij ook aegron en dexter.

Het gaat mij niet om het sorteren, maar om de weergave in lijsten en bij het boek zelf. En dan vind ik de volgorde eerst titel, dan auteur veruit het mooist.

Dat is ook vrij gebruikelijk trouwens, zie bijvoorbeeld:
bol.com
bruna.nl
amazon.com

In de boeklijsten wordt er nog steeds op titel gesorteerd zie ik...

Koekebakker schreef:
Kan inderdaad, maar dat is niet wat ik bedoel - en volgens mij ook aegron en dexter.

Het gaat mij niet om het sorteren, maar om de weergave in lijsten en bij het boek zelf. En dan vind ik de volgorde eerst titel, dan auteur veruit het mooist.

Dat is ook vrij gebruikelijk trouwens, zie bijvoorbeeld:
bol.com
bruna.nl
amazon.com

Maar dan noem je ook net de sites die dat zo doen, er zijn ook sites die eerst de auteur noemen en dan de titel. Zoals deze en deze.

En trouwens, op MusicMeter wordt er toch ook op artiest gesorteerd en niet op de naam van het album?

Dimara schreef:
En trouwens, op MusicMeter wordt er toch ook op artiest gesorteerd en niet op de naam van het album?

En dat geniet dan ook niet mijn voorkeur Maar is wel een argument om het zo te laten als het nu is natuurlijk. Aan de andere kant: op MovieMeter wordt de regisseur niet eens getoond in de lijsten.

(en het gaat mij dus primair om de weergave, die ik met de titel vooraan veel mooier vind en beter passen bij de situatie: het draait immers om het boek, de auteur is extra info)

Het is niet omdat de titel achteraan staat dat er niet meer op titel gesorteerd kan worden, maar dat is natuurlijk minder overzichtelijk.

Los daarvan vind ik sorteren op auteur veel handiger, bijvoorbeeld in een boekenlijst, dat maakt het allemaal veel makkelijker te overzien (ik heb nog geen echte boekenlijst ingevoerd, maar als ik ooit mijn bibliotheek zou invoeren, dan zou ik het wel zo leuk vinden mochten die boeken op auteur bijeen staan, dat geeft toch alleen maar meer informatie? Als je een bepaald boek zoekt in een lijst weet je wel wie het geschreven heeft en vind je het makkelijk terug, maar als je wilt zien wat er zoal van een bepaalde auteur in staat gaat dat ook. En als je de auteur toch niet weet, is het weinig moeite om even op ctr+F te drukken. )

Alle officiële bronvermeldingen beginnen trouwens met de auteur, en dan pas de titel.

Het lidwoord heb ik dan wel liefst vooraan de titel, als er toch niet op gesorteerd wordt is het helemaal niet nodig om het achteraan te gaan zetten.

Koekebakker schreef:

Eens, maar welke vorm daar dan voor gebruikt moet worden...? We moeten oppassen dat het geen rommeltje wordt.

De volgorde

Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (1955) - J.R.R. Tolkien

lijkt mij persoonlijk het mooiste en als er niet gesorteerd gaat worden op de titel, mag het lidwoord inderdaad wat mij betreft vooraan:

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (1955) - J.R.R. Tolkien

Nog een dingetje over het design:

Hier lijkt iets niet goed te gaan.

Freud schreef:
Het is niet omdat de titel achteraan staat dat er niet meer op titel gesorteerd kan worden, maar dat is natuurlijk minder overzichtelijk.

Los daarvan vind ik sorteren op auteur veel handiger, bijvoorbeeld in een boekenlijst, dat maakt het allemaal veel makkelijker te overzien (ik heb nog geen echte boekenlijst ingevoerd, maar als ik ooit mijn bibliotheek zou invoeren, dan zou ik het wel zo leuk vinden mochten die boeken op auteur bijeen staan, dat geeft toch alleen maar meer informatie? Als je een bepaald boek zoekt in een lijst weet je wel wie het geschreven heeft en vind je het makkelijk terug, maar als je wilt zien wat er zoal van een bepaalde auteur in staat gaat dat ook. En als je de auteur toch niet weet, is het weinig moeite om even op ctr+F te drukken. )

Alle officiële bronvermeldingen beginnen trouwens met de auteur, en dan pas de titel.

Het lidwoord heb ik dan wel liefst vooraan de titel, als er toch niet op gesorteerd wordt is het helemaal niet nodig om het achteraan te gaan zetten.

Je verwoord het precies zoals ik er ook over denk

Zelva schreef:

Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (1955) - J.R.R. Tolkien

Nou helemaal eens zijn we het blijkbaar niet helaas, maar ik denk toch dat het dan maar deze variant gaat worden, vind het persoonlijk het mooist. Zal het eerdaags even aanpassen.

Jordy schreef:
(quote)

Nou helemaal eens zijn we het blijkbaar niet helaas, maar ik denk toch dat het dan maar deze variant gaat worden, vind het persoonlijk het mooist. Zal het eerdaags even aanpassen.

Jammer

Mooi design. Met mooie paarse randen en berichten. Zou ook bij moviemeter moeten gebeuren(maar dan in oranje) ipv die grauwe kleur.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:28 uur

geplaatst: vandaag om 08:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.
OSZAR »